Mercedes-Benz verbruikstest in Portugal.

Mercedes-Benz verbruikstest in Portugal.

Een laag brandstofverbruik is een van de belangrijkste eigenschappen van de trucks van Mercedes-Benz. Om te laten zien dat een besparing van 6,5% in de praktijk realistisch is, werd een objectieve verbruikstest in de Algarve in Portugal verreden.

Dankzij een uitgebreid pakket aan maatregelen, van verbetering van de motor, de motorrem en de aandrijflijn tot aan de doorontwikkelde aerodynamica aan toe, behaalt de Actros met tweede generatie motor een brandstofbesparing van 6%. De meest recente verbeteringen aan de aandrijfas maken nog eens een besparing van 0,5% mogelijk. Standaard testritten met een Actros 1845 met tweede generatie motor en aandrijflijn wijzen dit uit. Om te bewijzen dat deze belofte écht overeenkomt met de werkelijkheid, werd onlangs een uitgebreide praktijktest in Portugal verreden door verschillende onafhankelijke transportjournalisten uit Europa. In de Portugese Algarve vergeleken zij een Actros met aandrijflijn van de eerste generatie, die tot 2015 in productie was, met een Actros 1845 met tweede generatie motor en aandrijflijn.

De heuvelachtige route waar de voertuigen werden getest, liep langs de A22 van Tavira en Lagos. De journalisten werden per tweetal over drie teams verdeeld zodat elke journalist de kans kreeg om met beide voertuigen te rijden. Het heuvelachtige terrein maakte deze route het perfecte parcours voor de verbruikstest. Vooral om Predictive Powertrain Control (PPC), het cruise control systeem waar beide trucks mee zijn uitgerust, te testen. Telematicasysteem Fleetboard registreerde de verbruiksgegevens terwijl een testteam van Daimler logboeken bij hield en er op toe zag dat de trucks in hetzelfde rijprogramma en met dezelfde snelheid werden ingesteld.

Om eventuele afwijkingen in het brandstofverbruik zo nauwkeurig mogelijk te meten, werd een radicale meetmethode toegepast. Normaal gesproken wordt voor en na testritten getankt en wordt ook de temperatuur van de brandstof gemeten. In Portugal werden de tanks losgemaakt, door een heftruck opgetild en gewogen. Op die manier kan exact gemeten worden wat het verbruik is. Na twee ritten was de oudste Actros 132,7 kg lichter op diesel dan in de ochtend. Voor het meest recente model kwam dat op slechts 123,2 kg.

De Actros met de aandrijflijn van de eerste generatie had tijdens de eerste dag 30,5 liter per 100 kilometer verbruikt, de Actros met tweede generatie motor en aandrijflijn behaalde 28,8 liter per 100 kilometer. Een brandstofbesparing van 6% is daarmee zeker behaald. Tijdens de tweede dag van de test werd dezelfde procedure herhaald met PPC. Beide voertuigen werden die dag ingesteld op de eco-modus in plaats van het standaard drive programma. Dat zorgde ervoor dat de Actros met de meest recente generatie motor en aandrijflijn nog zuiniger reed. Het verschil kwam in dit geval zelfs op 10,6%! Gemiddeld testten de journalisten 8,3% brandstofbesparing tijdens de verbruikstest van Tavira naar Lagos.

Iep van der Meer, journalist van BIGtruck, en Arjan Veldhoven, hoofdredacteur van TTM, waren bij de test in Portugal aanwezig. Lees hier de bevindingen van Iep van der Meer en bekijk het filmpje dat hij maakte voor BIGtruck. Arjan Veldhoven maakte voor TTM een vlog over de verbruikstest.

Site by Alsjeblaft!